Sunday 3 January 2016

pengalaman keguguran

keguguran

salam. kali ni, aku nk story pasal pengalaman aku, mengalami keguguran. satu pglman baru yang tak pernah aku inginkan. tp kuasa Allah, tiada siapa yg dpt menghalangnye..

sebenarnye, sjak dhamirah berumur setaun lg, aku dh rncg nk tambah anak.. cik mat aku ni, suka sgt baby.. aku pn suke.. tu yg teringin nk tmbah tu. mslahye.. aku ni, xpernah dtg haid sjak melahirkan dhamirah. mksudye, almost 1 year aku x dtg uzur. kl x dtg uzur, cmne benih nak bercantum kan? tp aku ade jgk dgr, kalu ibu menyusu, x dtg uzur, boleh jgk mengandung.. tp aku ni, x mengandung2 jgk lg.. frust x terkira la.. sbb 2 x jgk aku beli upt test tu.. nk tgk, aku pregnant x.. haha..

tunggu pnye tunggu, last2, biras aku bg cdgn, spye aku g ngurut.. spya aliran haid aku, kembali normal.. aku kabo ke c.mat aku, dan die berstju dn beri keizinan utk aku mengurut. ye la.. bab2 ngurut ni, xleh wat main2.. nti salah urut, lain jadinye..

so, mula2 g ngurut tu, mmg takot teramat la.. ape tak takotye.. rumah kakak tu, jauh masuk dlm kg.. kirenye, rumah plg hujung dlm kg tu.. smpai rumah die, dlm pkol 6.00ptg cmtu ah.. rumah plop mcm dlm drama2 hantu tu.. rumah tokbomoh siam tu.. aii.. meremang jgk bulu roma aku.. hahaha..

disbbkan ramai orang tengah menunggu turn, c.mat dgn dhamirah, tggalkan aku utk smntara waktu.. diorg nk g minum air katanye.. ok. prgila walaupun aku dlm ketakutan. haha.

tiba turn aku, jpe akak tu.. akak ni, muda lg.. xde la tua sgt.. dlm 40an mcm tu la.. tp die bukan tok bomoh. die mmg tukang ngurut.. nk ngurut org beranak pn boleh. aku pn baring. die jamah skit je kt tmpt peranakan aku.. die ckp, peranakan sumbat, sbb tu x dtg haid.. kl x dtg haid, cmne nk ngandung.. huhu.. nangis aku kt situ tau.. huhu. ye la.. kl aku x g ngurut, x ikhtiar, mane nk tahu, ade yg tersumbat. huhu. phtu die pn bg la ubat jamu die 2 jenis.. phtu die ade mtk brg2 skit.. nti dtg lg sekali, kena bawak la brg yg die mtk tu.. brg ape.. buah limau nipis yang putik tu je.. hihi..

so, dkt 3x jugak, aku berulang ke rumah akak ni.. tiba yg last tu, die ckp, x smbat doh ning.. insyaAllah, nti mari haid la.. ape2pun, doa la byk2..

mase aku g berurut ni, dlm bln 5 kot.. phtu bulan 6 puasa kan? mase bulan pose tu la, aku dtg haid... syuukuuuurrr alhamdulillahhhh.. nak menjerit ade, nk nangis ade.. mmg gembira dok terkata ah.. kirenye.. 1taun 6bulan, dan ikhtiar jgk, br la aku dtg uzur.. dengan izin Nya...

1st time tu, byak dan lama jgk la.. siap kena darah istihadah lg.. xpe la.. asalkan aku sihat dan kembali normal..

dl, mase aku ngandung ke dhamirah, lpaa 4bulan kahwin, br lekat.. so yg ni, aku bajet gitu jgk la.. dan, alhmdulillah.. lpas 4x period, utk yg ke5, aku dh lewat 2mggu.. tp mase tu, aku x cek lg.. sbb ade program ke CH dan pusing2 malaysia tu... aku mmg x cek.. salah aku jgk. huhu..aku xnak cek, sbb aku tkt aku susah hati spnjg perjalanan tu nanti.. tp aku ttp behave, jaga diri.. dan jaga makan..

lepas jengjalan tu, aku smpai trg, ari selasa ptg kan? mlm tu, trus c.mat g beli upt test.. pagi rabu, sblm g mandi dan smbhyg subuh, trus cek.. daaannn alhamdulillah... naik double line!!! syukuuurrr alhmdllah... aku dan c.mat masing2 sujud syukur di atas rezeki Nya..

ari khamis, aku g scan dktor.. dktor ckp, almost 5week.. tp kalu ikut kiraan manual, sptttye dh 7week.. tp xpe.. its ok dan normal..

aku pn, mulakanlah kehidupan baru, sbagai ibu mengandung bersama suami dan anak sulong. kirenye, ade jgk perubahan dlm kehidupan ni.. hehe..

lepas 3w, aku g cek kt klinik lain plop.. spttye jadi 8w la kan? ni x, jadi 7w.. kirenye mcm x membesar.. huhu.. tp dktor ckp, mgkn sbb lmbt sikit kot.. kirenye normal la.. mm.. ye la.. aku terima je la..

sampai la satu hari tu, aku kuor fresh blood... mmg terkejut ah.. esokkan, terus g klinik.. tp doktor tu kate, xde pape, janin ok.. tp, kl mengandung, dan keluar darah, mmg tak normal la.. phtu, nk wat gane doktor? jaga diri la.. jgn angkat brg2 berat ye.. huhu.. pdhal, aritu, aku mmg ade angkat brg berat kt pejabat.. angkat fail je pun.. fail tebal.. ptg tu jgk, kuor koko skit...

dah jmpa dktor tu, so, aku anggap xdok penda2 ah.. tp darah stil keluar.. hampir seminggu.. mula2 kena tu, ari rabu.. ari khamis depan nung, masih ade darah.. pahtu, aku tye kwn aku yg pernah kena keguguran tuh.. mase kwn aku cite tu, ade la yg sama dgn situasi aku, skit2.. xsemua sama. tp ade yg sama. huhu.

ptg tu jgk, aku decided utk ke klinik lain plop.. mase tggu turn tu, aku mmg dh set dlm kepala, aku kena terima, ape saje keputusan yg doktor kabo.. dan aku kena redha.. mase dftar tu, suami aku smpai dr tmpt kije die.. die dgn motor. aku dgn kete, dr pejabat..

dktor pun pggl name.. dupdab dupdab dupdab... cerita2 ke dktor.. dktor pun scan.. daaan......

janin kt bawah dah ning.. mcm nak keluar sgt dah.. dan, spttye janin ni berusia 8w, tp bile scan, br 4w.. dan awak kena redha la dgn ujian ini.. kl nk teruskan, mgkin anak tu x sihat sepenuhye.. mgkn jgk x kan hidup lama.

aku menahan kesedihan dlm hati..

dan doktor smbg, awak kena masuk hospital ni.. utk proses dnc. lepas kuor dr blk dktor.. aku dn c.mat, bertenang dan masing2 senyap.. mgkn masih terkejut lg kot..

sepanjang prjalanan balik ke rumah.. aku menangis je dlm kete.. sedih dlm hati, hanya Allah je yg tau.. aku ckp dlm hati, nk nangis, nangis la skrg.. biar Allah je yg tahu.. huhu.. tp skrg, seme dh tahu, sape suruh kabo dlm blog, kan? hehehe.

aku wat kptsan dgn c.mat, utk ke hospital, ari sabtu.. sbb jumaat tu, c.mat ade hal dgn a.nif nak gtg ryg baiki rumah buruk..

dah takdir..

ari khamis tu jugak, selepas smyg mgrib, makan nasi.. phtu rehat2 kt ruang tamu.. dhamirah duk galok main gn sepupu die, amin.. mmg die x layan dah ke mak die ning.. hehe. mase rehat2 tu, aku duk sebelah c.mat, mari rase sakit kt belakang.. kat pggang.. mcm nk segugut je.. aku pn gosok2.. tp mmg sakit sgt la.. dlm kepala, x terpikir pn yg ni tanda2 keguguran.. huhu.

aku masuk bilik, aku baring je.. smbil2 gosok kt pgg. mase tu jgk, wasap gn kwan2 yg ade pglaman keguguran.. diorg ckp, xyah g hspital lg.. relax dl.. skali tu, mari nggapp.. adussh.. sakit gile.. phtu terasa, mcm nk kncing dan rase mcm ade benda nk kuor je.. aku pn terus masuk blk mandi.. duduk mencangkung.. debok tubik seketol.. Allahuakbar.. terkejut wase.. huhu.. ooh.. gini rupenye keguguran.. huhu.

panggil c.mat.. tp die x dgr, mujur ade anak sedara, ahmad. die yg dgr aku pggl c.mat, barulah c.mat dtg masuk bilik.. dan die pn mmg terkejut. pggl bonda jgk, terus ajak prgi klinik keluarga dkt jalan kamaruddin.

doktor ckp, tu br darah beku, bkn janin. tp mmg kena ke hospital jgk ni.. ok. terima kasih dktor. aku terima dgn redha.. tapi, aku xleh pg lg hospital, sbb dhamirah ade. dhamirah plop, masih menyusu dada.. jadi plan aku, balik rumah dulu, tidokan dhamirah, dlm pkol 2-3pagi, aku nk pg la hspital..

dan alhmdllah.. Allah makbulkan doa ku..

lepas ke klinik, aku balik rumah.. baring je kt bilik. dhamirah dibiarkan bermain dgn spupu die.. aku melayan perasaan seorang diri. c.mat tido awal sebagai amek tenaga utk ke hospital pd mlm nanti.

mase ni, jam br pkol11 mcm tu la.. aku dpt rasakan yg darah keluar berdesup2.. tetiba rase yg sama mcm mula2 td, terus ke blik mandi, keluar lg seketol darah beku. yg kali ni, mmg nmpak agak besar.. hampir 2 x, aku mengalami situasi ini.. AllahuAkbar.. mmg sakit.. tp selepas keluar, mmg x rase pape.. tp aku rase sdkit pening, mgkn sbb byk sgt darah keluar, aku mtk c.mat buatkan air milo special utk aku.. tq abg.. hehe.

lepas 3ketol drah beku keluar, aku pn, kejutkkan c.mat, ajak g hspital. mase ni, kol3pg.. dhamirah pn dh tido, lepas menyusu dgn aku td.. jd aku siapkan ape2 yg patut..n terus gerak ke hospital..

smpai di hspital, byk jgk aku disoal siasat oleh MA bertugas.. apabila di scan perut, aku dgr, MA kata, rahim tebal lg, br 2.7.. mgkan ketebalan dinding rahim tu kot. jadi, dktor ckp, kena check jalan jgk, sbb takot ada jgkitan kuman. aku pn redha je la. masa ni, c.mat tido dlm kete kl x salah aku..sbb di ruang menunggu kecemasan, teramatlah sejuk gile.. die plop x bawak bj sejuk.. mane nak tau, jd sejuk gitu. haha. aku yg tengah dirawat ni, lg la sejuk gile.. haha.

ok. ni cerita smsa di hsptal plop. kt dlm wad emegncy ni, MA berjaya mengeluarkan 1 lg ketulan darah. kemudian, kena masuk wad jgk, sbb kena pantau diri aku yg dh byk keluar darah. bile masuk wad, di tgkat 1, c.mat pun ikot skali, dktor bertugas, nk check jalan jgk sekali lg.. ak siap tye lg, perlu ke dktor? sbb td dh check mase kt emergency. doktor jawap. mmg kena check semula... mm aku terima je la..

tp syukur la.. sbb lpas dktor cek, ade lg 1 ketulan yg berjaya die keluarkan.. syukur alhmdllah.. tp aku x tau, yg ni, kire dh abis ke belum. dktor cume ckp, lpas scan esok, kalu ade lg, awak kena puasa dan kite akn buat dnc..

dnc tu aku x heran, tp puasa tu aku heran! sbb aku dh la tgh lapar ni, nk suruh terus puasa.. arrghh.. x sggp. hahaha..

aku siap buat tawaran lg dgn dktor, kl kena dnc, boleh x tgguh utk 1 hari, sbb sy yakin, janin sy akan keluar dgn sendirinye.. haha. mujur la dktor setuju. syukur2..

phtu aku tye jgk dktor, td sy dgr, MA kt bawah kata, tebal rahim sy 2.7.. kalu normal, spttye berapa? dktor jwp, 1.5.. aku pun, ooh, x byk sgt dah tu.. hehe..

doktor pn ckp, boleh rehat dl la. esok kite scan.. syukur.. aku mmg dh penat gile. huhu. c.mat aku bg balik je la.. xpe la. aku bwk diri la kt sini. yg pntg dhamirah kt rumah tu. tp sblm die balik, aku mtk die hantarkan beg kuning, sbb dlm tu, ade pad, roti dan air.. mklumlah.. ak tgh lapar ni. skali, die bawak roti dan air je. sdgkan pad tu yg penting.. huhu. terpaksa turun semula ke kete, dan hantar balik ke aku. kesian die. dlm mase yg sama, a.nif call.. gitau, dhamirah kejut tido ni.. nangis selok.. jd c.mat terpaksa terkejar2 balik rumah plop.. mujur la ade org kt rumah tokma.. blh jgk, tlg teman2kan dhamirah. tq semua..

dan yg terakhirnye.. pagi jumaat tu, doktor pn panggil utk scan, aku berdoa sgt2, smg aku x kena dnc.. dan akhirnye.. syukur alhamdulillah.. nasib masih menyebelahiku... amin2

sebabnye, doktor cakap, complete miscarrige, semua keluar sndiri, xpyah dah nak dnc.. syukur sgt2.. sbb ade jgk yg aku dengar, dnc ni sakit yg teramat.. jd aku bersyukur la..sbb tlh dilindungi oleh Allah s.w.t. amin2..

jadi, bile doktor pakar, buat lawatan, dan dktor pelatih memberi keterangan, dan dktor pakar pn berpuas hati, ape lagi, boleh balik la jawapye.. syukur sekali lagi..

dan aku smpt jugak bertanya kpd dktor pakar, adkah aku kgguran ni, disebabkan aku msh menyusu anak sulung? doktor jawap, tidak. keguguran ini, ibarat, buah yg rosak sblm masak di pokok, jd buah rosak ni, mmg akan jatuh dgn sndiri nye.. oo mcm tu.. br aku paham..

jadi, ptg jumaat tu jgk aku boleh balik.. gembiranya tak terkata.. dhamirah plop, mase jmpa aku, terus nk mtk susu dada.. adusshh.. sabar dl syg.. umi x sihat sepenuhnya lg ni.. ooh ye.. dan berita plg gmbira utk mase ni, aku dpt MC selama 8hari.. almost 1 week. haha. sbb ade org ckp, kalu x dnc, mc akan dpt 3 ari je.. ntah, mgkn rezeki menyebelahi diriku lagi kot. syukur alhamdulillah..

tp aku ttp bersyukur.. walaupun aku hanya dipinjamkan janin selama 2 bulan.. itu bermakna, tuhan masihkan sayangkan aku untuk menerima ujian2 dari Nya..

dan aku berharap, agar, Allah akan memberikan suatu yang lebih baik untuk masa akan datang.. kembar barangkali.. hehehe..

sekian cerita baru aku.. tiada niat mtk  nk simpati.. cume nk berkongsi pengalaman. lain org, lain gayanye.. semoga sedikit sebanyak dapat memberi ilmu kepada kalian semua...

wsalam.


No comments:

Post a Comment