Monday 11 January 2016

Day 1 : Kulim - Penang..

salam...

salam cuti2 malaysia... hehe.. cuti aje aku ni.. haha..

yeaa.. mood nk menaip dh kembali.. so, marilah kite imbau kembali kenangan2 manis semasa g jalan2 aritu.. hehe

so, kami mula bermaustatin di kulim, kedah, pada hari sabtu petang tu.. lepas turun dr CH tu..

cerita CH, boleh baca di entry ni.. cameran highland-kulim

sebenarnya pd petang tu, di rumah abg nif ni, tgh wat majlis sebenarnye.. katanya, majlis perpisahan dan majlis naik turun rumah.. nak cerita detail, dok reti jgk.. so, kite follow je la majlis die ni.. dan alhamdllah, masa kami sampai tu, bonda mmg dh simpan sedikit makanan utk anak bongsu die ni.. cume, 1 menu je la xdang rase.. iaitu laksa kuah merah.. huhu.. peberet tu.. tp xpe la.. mgkin bukan rezeki kami kot..

mase ni jgk, kak tini yg stay di kuantan tu, turut sama join majlis ni.. diorg sampai hari khamis lag.. yakni, sblm aku ke CH lg.. xpe la.. boleh la die teman2 bonda kt sana.. hehe

jadinye.. malam sabtu tu, mmg penuh la satu rumah ni.. kegembiraan la kami semua..

anak2 semua gembira sakan... cume mak pak je la yg letih gile... ade yg letih sbb memasak, ade yg letih sbb memandu jauh., dan ade jgk yg letih sbb melayan tetamu.. hik3..

tapi, kak tini sekeluarga, dah nak balik ke kuantan ari ahad tu.. so, aku sempat kejap je la.. xpe la.. at least, dpt jgk jmpe.. hehe..

pagi ahad tu, smntra tggu dhamirah bgun, kami ni, breakfirst la ape2 yg ptt.. sambil2 jgk tgk k,tini tgh mengemaskan brg, utk siap2 balik ke kuantan..

bile diorg dh balik.. kami pun, terus bersiap2 utk destinasi pelancongan kami yg seterusnya... ceeewaaah... ayat... haha..

so, tempat pertama yg kami pergi adalah bukit bendera... sbnarnye, pg bukit bendera ni, kena prgi awal2, br syok.. sbb x panas sgt.. huhu. tp ye la.. disebabkan kami ni, nak prgi dalam mood santai je.. xmboh terkejor2., lewat pun, lewat la.. haha.. sendiri tgg risiko k!! huhu

so, utk haluan pertama ni, kami pergi melalui feri.. saje, bg pengalaman ke dhamirah, suami dan aku sendiri.. walaupun, aku ni, dh boleh bilang, brpe kali naik feri, tp xpe la.. name pun, melancong kan?? hehe..

gambar dok banyak, sbb hp aku rosak kan aritu.. huhu.. ni gmbar ehsan dr grop wassap yg aku share.. gmbr2 romantis yg aku x share, semua hilang.. huhuhu.. sadis toll.. smg Allah memberi daya ingatan yg kuat, berkenaan gmbar itu.. syukur alhmdulillah...

ni gambar masa kt atas feri.. kebetulan, kereta aku, kt depan sekali.. tu, yg dpt gmbar kt depan pintu tu.. dhamirah kesukaan.. tp masa ni, asyik nk berdukung je.. masa ni jugak, rupa2nye dah ade baby dlm perut mummy ye.. huhu.. rindu baby mummy.. smg akan ada rezeki utk yg akan mendatang...


turn je feri.. terus menuju ke bukit bendera.. 


aku kan pernah duk penang.. so, jalan2 ni, alhamdulillah la.. masih igt jgk skit2.. mujur x sesat.. haha.. tu pun, aku tepon jgk ke kawan aku, aswad nama die.. mamat ori penang.. haha.. tp xsempat jmpa dia.. sbb die tgh outstation kt kedah kalu x salah aku.. huhu.. 

masa dalam perjalanan ni.. dhamirah ok je.. cume kadang2 berebut hp dgn die.. sbb ape? sbb aku nk tgk maps, die sibuk nk tgk utube.. aku suruh tgk gn hp abah die, die xnak.. mula la mengamuk.. huhu.. sabar je la...

dan alhamdulillah.. akhirnye.. sampai jugak.. dulu2, pergi dgn bas, pergi sekali je dgn mmber2 USM.. best mase tu.. jiwa remaja la katakan.. haha.. masa tu, takde la pikir sgt pasal parking2 ni.. ni, bile dah pergi dgn kereta, mikir jgk, kt mane nak parking.. rupe2nye, diorg dah ade sediakan parking kereta dalam bangunan.. kirenye, parking bertingkat la.. dan dapat parking kt level 1.. tp parking berbayar la.. ye la.. bisnes di mana2 sekarang ni.. hehe

gambar dalam kete kabel, xdok.. huhu.. pemandangan kt atas sgt cantik. tp masa naik kete kabel tu, agak menakutkan.. sebabnye laju sgt.. huhu.. dahla aku tgh berdiri mase tu..

kat atas tu, totally dah berubah dengan zaman aku pergi dulu... ye la.. aku g tu, taun 2007 kot. taun akhir dah.. awal2 taun, x berani mane nk jelajah penang.. bile dah dekat2 nak abis belajar, baru la berani nk ronda2 penang.. siap pergi pantai batu feringghi lagi mase tu.. picnik la katakan.. tp kitorg prgi dgn bas je.. bawak bekal siap2.. pergi dalam 10 orang jgk la.. kenangan tol.. mase ni, pakai kamera kodak je... album ada dlm stor kt rumah.. malas la nk bukak.. berdebu sudah... haha.. 

eh. jauhye melencong.. haha

antara tempat2 menarik kt atas tu, dah ada, tempat jual makan minum, jual baju2.. jual aiskrim, dan macam2 la.. tak ingat dah ape lg yg ada ke atas tu...

yang aku ingat, mula2 smpai, terus serbu kedai air.. dahaga kekdahnye.. dhamirah plop, menangis2 nak makan kelat.. kelat tu, gula2 la.. gula2 yg kecik tu.. haha.. xde jual sebenarnye.. tp die nmpak kt kedai tu, hak anak tokey tu punye.. tp mujur la, anak tokey tu baik hati.. die bagi ke sebiji ke dhamirah.. senyap la die.. sengiih jee... 

lepas tu, kt atas tu, ada kerete golf tu, ape ntah name die.. nak naik, kena bayar rm30 kot.. atau lebih lagi.. utk pusing2 kawasan bukit bendera kt atas tu.. aku tye la c.mat, die nak ke tidak.. mujur die taknak.. jimat duit.. hahaha.. bukan ape, kat atas tu, xdok ape yg menarik minat aku pung.. c.mat apatah lagi.. hehehe.. alasan je lebih.. 

tp yg aku igt, kt atas tu, ada taman burung.. so, ajak la masuk.. ok la.. bayar rm5 je utk sorang.. dhamirah free sbb masih bawah umur.. haha..

banyak jugak burung2 kat dalam tu.. tp ye la.. dah name x minat haiwan, tengok pun, sekadar tengok je la.. dan ini je la gmbar burung yg ada dlm hp aku.. huhu.. burung kakak tua.. puas aku bg salam.. langsung xjawap. die ning burung berbangsa cina kot.. hahaha


ni la burung kakak tua berbangsa cina tu.. haha.. pemalu burung ni.. hahaha

ok.. sudah tu, terus ke tempat yg macam medan selera tu.. kat situ ada 3 tingkat.. tingkat 1, tmpat jual air2 je.. tingkat 2, ada owl museum dan tempat2 makan.. tingkat 3, ada jualan baju dan cenderamata untk dijadikan kenang2an...

sebenarnye, dari dalam kabel lg, nampak the owl museum ni... dalam bahasa melayu, muzium burung hantu la kan??? aku beria2 la ajak masuk.. sbb excited gile nk tgk burung hantu secara live ni.. tp mase tu, aku dh pelik.. takkan burung hantu duduk dalam aircond plop... mmm.. pelik kan?? tp xpe la.. nak masuk jgk.. igtkan free.. sekali berbayar daa.. huhu.. mmg dasar sangat kan!! huhu.. tiket kali ni, mahal skit, berbelas2 jgk rasenye.. aku pun bayar je la.. 

korang tau x, ape yg ade kt situ?? frust gile aku!! huhu.. yg ade, hanyalah replika patung burung hantu... segala benda berkaitan burung hantu..  tp seekor burung hantu yg hidup pun xdok!! frust!!

mmm.. keluar je la.. frust gile..

mohon pihak berkenaan upgradekan skit ye perkhidmatan tu.. huhu    

kami semua tertipu!!!!
keluar2, jumpa kedai jual baju.. terus sejuk hati yg tengah panas ni.. hahhaa... aku pun, pilih la baju utk dhamirah.. mmg sgt cntik di mata aku.. haha.. baju utk c.mat selai, dan aku selai.. (selai tu maksudye sehelai... hehe) 

hati dah sejuk dapat baju, jom pergi makan lak.. haha.. aku makan laksa penang.. tp langsung x kit!! huhu.. sakit mental tol dtg sini.. huhu.. xpe la.. yg penting, hati gmbira..

jom la gerak turun, dhamirah pun dh peel semacam je.. nak tido gamaknye.. dh tengahari etek..


tengok ni.. ajak bergambar pun susah.. ni kat atas bukit bendera lg.. tp ok la.. at least, dpt jgk amek gmbar sekeping sbgai kenangan.. hehe

masa turun tu, dalam train, sbb lmbt masuk, jadi terpaksala berdiri.. masa berdiri ni, c.mat dukung dhamirah.. lepas tu, dhamirah pusing belakang.. kat belakang tu plop, ada akak2 yg duduk kerusi, sibuk nak amek dhamirah... nak ajak duduk atas ribaan die kekdah nye.. siap melambai2 lg.. aku pun senyumkan je lah.. x sanggup rase nk lepaskan dhamirah, bg die pgg.. biarlah kami lenguh skit pun.. kan jadi ape2 yg x dikehendaki, nyesal seumur hidup.. huhu.. tu pun, mujur dhamirah sndiri xmboh g kat die.. syukur sgt2.. masa dlm kabel tu jgk, kami bergilir2 dukung dhamirah.. ye la.. dh berat kan die tu.. mane larat nk dukung lama.. hahaha.. 

ok. dh masuk kereta, bg susu, terus tido.. alhmdllah.. selesai hal dhamirah, kami lak, teruskan perjalanan ke pasar besar di sekitar komtar.. aku xtau ape name pasar tu.. yg aku tau, kt pasar tu, ade jual pelbagai jeruk.. yg menjadi kegemaran c.mat dan kaum keluarga kami.. tapi kan.. masa nk sampai ni, x jumpa jalan masuk kat mane satu.. bangunan dah jumpa.. tp jalan masuk tak jmpa.. dekat 3-4 round jgk.. tawakal je yg last round tu, kalu x jumpa jgk, nak blaah je.. bukan ape.. takot kena marah di c.mat nti.. ye la.. asyik pusing2.. tp xjumpa2 jugak.. hahaha...

dan alhamdulillah.. akhirnye.. tawakal kami yg terakhir diberi petunjuk oleh Allah.. kat situ rupanye jalan masuk.. haha.. masa smpai kt tepi pasar ni, alhmdllah, terus dpt park.. dhamirah tido lg.. so, kami amek masa utk rehat kjap dlm kete.. minum air dan makan karipap kecil.. bekalan kami dr trg.. jauh tu.. hahaha..

ok.. dah puas menunggu dhamirah bangun, tp x bangun2 jugak.. so, aku decided utk dukung je la.. nk tunggu die bangun kan, lambat plop.. rugi masa.. byk tmpt lg nak pergi ni.. haha..

so, aku pun borong la jeruk calak, ade jgk mmber2 yg kirim.. dan beli jgk utk saudara mara kt trg.. tp beli sikit je la.. sbb cndarahati dr CH dh ade utk diorg.. so, tmbah je la..

ok. dah siap memborong, kami pun gerak ke USM lak!! yahooo!! part ni aku suka sgt.. sbnarnye, c.mat dah ajak g lunch masa ni.. sbb lapar sgt dah.. tp aku ckp, boleh dok, kite g smbhyang di majid USM dulu, phtu, baru g makan di BJ Mall...

sambil2 tu, aku masuk usm guna pintu depan, so, bolehlah melilau ke Fakulti Pengurusan dulu... @ Pusat Pengajian Pengurusan...

ni haa... tengok dari jauh je.. jauh pun jauh la.. yg pnting, dpt lepaskan hajat.. macam mengidam lak.. haha.. padahal mmg betol2 mengidam pun.. aku je yg tak tahu.. huhu


ni haa.. amek gmbr dr dalam kereta je... huhu.. nak masuk pun, mmg xleh.. sbb ahad kan penang cuti.. eh betol ke susunan ayat aku tuh.. haha

ok, turun dr sini, terus ke masjid.. c.mat yg pergi smbhyg dl.. phtu baru aku yg g smbhyg lak.. bergilir2 la.. sbb tmpat besar gini, bmbg jgk dhamirah dlm kebebasan.. kejahatan di mana2.. huhu.. sorry.


ni sementara tunggu c.mat smbhyg. gite amek gmbar lu.. abaikan kete kt depan tu.. haha

ok.. dh sudah smbhyg, jom pergi makan la.. lapar ni...

nak makan ape?? ni haaa... peberat aku spnjg di penang.. kalu pg BJ, mmg x mish makan makanan ni.. sebb kedai die dlam bangunan ni je.. tak tau ape tu BJ? mksdye Bukit Jambul Mall.. tmpat shoping budak2 hingusan USM.. hahaha.. tmpt plg dkt dan chipper lg bagi aku.. haha


ni haa.. menu nye.. nama nya.. Nasi Ayam Misai.. ape?? misai?? haha.. aku pun xtau, dari mane datangnye name misai tu?? mungkin tokey kedai ni, ade misai yg lebat kot.. hahaha.. dah. abaikan misai tu.. yg penting, nasi ayam tu mmg sedap!! nyummy2.. mula2 kami order utk 2 set je.. lpas tu, c.mat cakap, eh sedap la.. aku pn tye, sdap sgguh ke sdap sbb lapar.. die pun jwap, mmg sdap sungguh.. kl boleh bukak kt manir, kompem laku.. hahaha.. so, ape lagi, terus order 1 set lg.. tp di bahagi 2 la.. ckp la menampung perut kami yg tengah kelaparan ni.. haha.. dtg BJ ni, semata2 utk makan nasi ayam ni je tau!! haha..

ok, after this. jom bg hiburan ke dhamirah lak.. yakni, kite pergi playground la.. kasi dhamirah lepas hawa skit... dr pg smpai ptg, asyik penuhkan kehendak hati mak ayah je.. skrg, masa utk anak pulak.. adil tak i?? haha

kak ipar ckp, pergi la queensbay mall (QM).. ade playground specel.. kalu ikotkan, qm dengan bj dok jauh doh.. tp gok, doh lama x pergi kan, 2 kali jgk tersesat.. huru hara kjap dlm kete.. huhu.. sampai je, terus pergi tanya jaga, kt mane yg playground specel tu.. die ckp tingkat 2.. aku pg la.. tp xnak yg ni.. korang tau ape yg ada kt situ.. mainan yg masukkan duit seringgit tu.. phtu, mesin tu berbunyi2.. alaa.. lupe dah.. ape kebenda nama mesin mainan ni eh.. sng cite, mainan ni, kt giant trg ade.. huhu..

bg dhamirah main kejap.. phtu terus blah.. sbb tak puas hati.. bile dh balik kulim, rupa2nye kak ipar aku ckp, playground kt qm tu, di tingkat 3 la. aku xnaik la tngkt 3.. sbb malas dah nk pusing jauh2.. huhu.. last2, aku jgk yg melepas.. disebabkan kekecewaan ini, maka, kak ipar aku bg cdgn, spya pergi je la kt AEON Bukit Mertajam.. kat sini pun ada mainan yg sama macam di qm tu.. ok. tu utk next entry.. hahaha

eh lupa nk bagtahu.. spnjg perjalanan ke pulau pinang ni, musim jerebu masih x habis2 lg.. masa naik feri tu, jmbatan pulau pinang, langsung tak nampak.. masa time balik ke kulim, kami melalui jambatan pulau pinang, sbb x jauh dah kan.. tu pun, nasib jumpa.. ye la.. sbb signboard tu, x nmpak sgt.. dan mujur la.. jumpa.. haha


eh coklat strawbery!!! seddappppye... eh eh.. teriklan jap.. hahaha

ok la.. tu je la.. sekian perjalanan hari pertama ke penang... balik smpai kulim, dalam jam 6 petang kot.. malam tu, rehat je la kami kt rumah... 

malam tu, ada aktiviti jgk.. tapi kt rumah je la.. aktiviti membilang bintang di langit.. hehe.. sebenarnye, rumah a.nif ni, die macam ada loteng kat atas tu.. tp loteng ni, xde atap... so, mmg boleh tengok langit la... haha.. tp sayang.. xde gmbar utk dijadikan bukti.. huhuhu

ok.. lepas tengok tu semua.. maka, kami pun turun semula, untuk merehatkan tubuh dan minda.. esok nak g jalan2 lagi.. hehehe...

esok... day 2.. next entry...

No comments:

Post a Comment