Tuesday 12 January 2016

Day 2 : Kulim - Kulim


day 2..

eh apasal, tajuk entry kulim - kulim??

ye la.. utk hari ke dua ni, kami round2 di bandar kulim je.. 
eh, bukit mertajam tu, dalam bandar kulim ke?
ke daerah lain?? haha.. entah.. x tahu.. 
kalu soalan geografi ni, kompem fail! haha

sebenarnye kan, plan kami utk hari ke dua ni, kami nak ke langkawi.. 

trip 1 day

pergi balik hari
aku dh servil dan baca pengalaman2 blogger yang pergi balik hari ke langkawi...
mmg dpt jimatkan kos penginapan la.. 
kos perjlanan tu biasa la.. lagipun, aku nak ke langkawi, aku nk g sangat kt 1 tempat ni.. 

teringin sgt nk pergi underwaterworld langkawi tu.. mesti beessssssttttt kan?? kite jalan kt bawah, sambil tengok ikan yu lalu kt atas kepala.. kan3??? teringinnyee.. mengidamnyeee... eh, ade jgk istilan mengidam kt sini erk??? hahhaha

tp kan, bile aku pikir2 balik, blogger yg pergi balik hari ni, diorg mmg dh asal kedah. ada yg duk kt gurun, ade yg kuala kedah.. ada yg duk kt kangar... so, mmg perjalanan diorg ke jeti saje, sudah menjimatkan masa.. kalu macam aku ni, dari kulim, jeti yg paling dkt, ialah kuala kedah, berbanding dengan jeti kuala perlis.. lagi la jauh... aku pun tanye a.nif, how long n time had taken to go kuala kedah.. cewwaaahh.. speking la plop.. hahaha

abg aku pun jawap la.. dr gaya die kabo tu, mmg dekat je la.. xjauh mane pun.. tp kan, bile pikir2 balik, mcm rugi je, pergi 1 hari.. at least pergi la 2-3 hari.. baru berbaloi2 dengan duit keluar.. hahaha.. aku pn tye pendapat c.mat, nak pergi ke tak ni.. die jawap, ikot la.. x kisah pun.. phtu aku ckp camni kat die.. nti bile sy taye lg, jwap mcm ni eh.. xpayah pergi la.. pergi next time je.. hahaha.. aku sebenarnye, mmg mcm tu, kalu taknak, selalu mtk suami ckp mcm tu.. sng.. sng dlm erti kata, isteri akan dengar cakap suami.. walaupun aku yg paksa dia cakap macam tu.. hahahahahahaha

ok la.. disebabkan dok jadi pergi ke langkawi, moh la kite jalan2 di bukt mertajam je.. jimat masa, tenaga dan wang.. haha.. 

kang aku dh janji, nak bwak jgk dhamirah prgi main playgroud tu.. so, kak ipar suggestkan utk pergi ke AEON Bukit Mertajam tu.. kt situ, ade playground utk kanak2.. mak ayah leh masuk. bayaran hanya dikenakan kpd kanak2 sahaja.. on the way pergi tu, kami guna google map je.. alhamdulillah, nasib baik jumpa... 

haritu ari isnin, so, org kedah kije.. jd mmg x ramai orang la.. bile x ramai org, budak2 pun x ramai jgk.. yg ade pun, boleh dibilang 2-3 org.. tu pun, ramai yg chinies.. best jgk org x ramai sgt, tp mcm kesian la dkt dhamirah.. sbb die kan suke bile ade org ramai... baru happy katanya.. last2, mak ayah yg dipaksa main sekali.. hehehe..

aku dah lupe, berapa bayaran kat sini.. tp x kurang dr rm12 utk seorang kanak2.. boleh keluar masuk tp valid utk 1 day je.. ok jg peraturan tu.. ye la.. kalu tetiba dibuatnye budak terberak dlm pampers.. tp budak tu, x puas lg nk main.. membau la satu tempat playground tu.. haha

ok.. kt sini, mmg byk pilihan mainan.. 

yg pertama, ada papan gelungsor.. yang main2 tu, jatuh dlam bola..


lebih kurang cam gini la.. ni gmbar ehsan encik google.. huhu

ye kedua, ada tmpat mainan mcm puzzle ni.. ni staf kt sini yang layan budak2 ni.. die ni india.. , yg sebelah dhamirah tu, cina.. yg laki tu lak, daddy budak tu kalu x silap aku.. hehe


kecik2, dh kawan dgn pelbagai bangsa.. bagus anakku.. teruskan usaha mu.. haha

permainan puzzle ni sng je.. mula2, akak ni, akan tunjjukan semua kad ni, dalam keadaan terbuka.. atas kad ni, ada gmbar burung, ada gmbr buah.. masa ni, akak tu, mtk budak tu, igt semua susunan gmbar2 buah tu.. bile dah igt, kad gambar tu akan di terbalikkan kan.. lepas tu, akak tu akan buka 1 keping kad, and budak tu kena cari, di mana gmbar yg sama dengan gmbar yg akak tu dah bukak td... korang paham tak ni???? adeiiiiii.. wat2 paham la ye.. hahaha

permainan ni, mmg sesuai utk 5 taun ke atas... kalu tye dhamirah, nati semua kad dia bukak.. hahahah

ok la dik, jom move on to next game.. x mencabar langsung main game tu.. hahahaha


aik, nak jadi kontraktor ke anak umi?? topi biru lak tu... kecewa abah nanti.. hahaha


aik, angkat batu bepang.. (batu bata.. org trg panggil batu bepang.. haha) gagah ye dhamirah.. nk buat ape tu banyak2..

sabar la ummi.. tungguuuu... dan kite tengok hasilnye umi nehh
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
jeng3


waaaaa.. dah siap dah pagar yg buat dhamirah.. cantiik x?? hahaha..

sebenarnye.. bata bepang ni, bukan la bata yg betol2 tu.. kalu betol2, berat weh.. ni span je.. span utk diletakkan dalam pasu bunga tu.. hehe.. tp bijak la idea diorg ni.. span pun boleh dijadikan bahan mainan kan.. hehehe.. 

tgk jam, dah dekat pukul 12 tghr.. jom g makang lu.. lapar nii.. turun bawah, xtau nak makan ape.. last2 nampak KFC.. terus bodek c.mat.. jom pekena kfc.. nak3???? hahaha.. dah lama x makan ni.. hahaha

so, kami pun makan la kfc.. sambil tengok2 pemandangan yg menarik.. mase kt sini, dhamirah siap bf lagi dgn aku.. tp aku ni, kalu bf anak.. mmg cari tmpt tersmbunyi skit.. sambil2 dilindungi oleh tubuh c.mat yg sasa tu.. syukur alhmdulillah... kenyang sudah dhamirah.. dan kami2 semua.. 

bile dh kenyang, jom pergi main lagi sekali.. kata leh main 24jam kan?? suke2.. sebenarnye, harini, mmg kite bagi chance utk dhamirah main sepuas2nye.. sbb nanti petang, ade temujnji dgn abg nif sekeluarga dan bonda utk makan2 di tmpt specel ni... 


ni ha name tmpat tu.. tp bagi kami, kami pggl kampung pelet je.. sbb mmg yg ni je femes di mulut kitorg.. menu utama kat sini adalah kambing.. so, sebelum datang sini, kite kasi, dhamirah main puas2 lu.. sementara tu, kami bergilir2 gi tandas n solat.. bg selesai mane yg wajib.. main2 jugak, solat jgn lupe... :-)  

mula2 c.mat yg g keluar.. aku temankan dhamirah... bile die dah selesai, aku lak yg keluar, sambil2 tu, gi silau mainan utk dhamirah.. semua mahal2.. nak cari yang murah2 je.. hahaha.. masa di surau tu.. fuyoo.. firsttime masuk surau yg sgt cantik macam ni.. siap mozek tu, corak batu marmar lg.. tandas apatah lagi.. haha.. jakun tol aku ni.. org kg masuk bandar.. hahaha

ok.. dh puas dah main, beli mainan, phtu masuk kete la.. dhamirah pun, dh peel semacam je... die mudah je.. kalu peel2, aku bagi susu, terus tido.. kepenatan teramat la tu.. haha..

masa ni, dah dekat kol3 gitu ah.. so, kami pun setting tempat utk jpe a.nif kata mana2.. ye la.. takkan la aku balik ke kulim semula.. rugi masa dan duit r.. hehe..

ok.. a.nif kata, jmpe di pejabat pos bukit mertajam.. senang bile kabo gitu., aku taip je dlm maps.. terus jpe.. haha..

dan alhamdulillah.. dah jmpe a,nif, dan jugak kedai kek. tp kedai ni tutup. biasaye kalau nk pergi kg pellet, kena bwak kek... sbb kt sini, akan ada specel dilevery kek slpas kite makan2.. masa diorg hantar tu, diorg pasang la lagu happy besday... mmg suka la.. sbb, kt trg, mane ade restoren yg buat gitu..  so, mmg jakun la kami masuk bandar.. hahaha

ok. urusan kek, a.nif yg settelkan.. haha

dah sampai, kami pun order makanan.. byk menu terpilih, tp x igt dah.. yg paling igt sangat, c.mat order air kiwi.. tp x sampai2.. bile tanya pd waiter, br diorg ckp, air kiwi xdok.. laaa.. bakpe dok kabo dr td! hampeh! lepas tu, order air lain. tp xtau nk order ape.. last2, ahmad bg cdgan, order air coconut shake susu kambing la.. sedappp.. c.mat pun ikotkan je.. peerhhh.. mmg sedap gilee.... hahaha.. mmg x rugi la air kiwi xdok.. hahaha

ok. bile semua menu dah smpai.. jom baca doa, dan mari kite makanggggg.....

bismillah......


yg gelas tinggi tu, air coconut shake susu kambing.. sedapp... hahaha
yg nmpak tgn, sblah kanan ni, tgn tokma la tu.. hihi

ok. sudah makang, jom makang kek lak.. sebagai pembasuh mulut. pandai tol ayhteh pilih kek utk dhamirah. perisa strawberi... padahal, besday dhamirah lambat lg.. 2 bulan lg.. haha


dah ada kek, berebut plop nak belah.. nasib baik ahmad x join sekali...haha.. bab2 berebut2 ni, kite serah kepada bapak2 la.. biar diorg je yg handle.. hehe

habis kisah hari kedua.. 

eh lupa nk story pasal kedai dobi ni.. hahaha.. kisahye mcam ni.. hari ke3 kan, kami dh nk balik.. so, kl boleh, nk wat balik baju bersih je la.. baju kotor, tggl skit sudah la.. sng aku nk kemas nanti.. haha. so, pg isnin tu, hntar la dobi ni,  kt area lunas ni.. c.mat yg masuk kedai. sblm masuk, aku ckp, gitau die, nak petang ni jgk. sbb esok dh nak balik. c.mat pergi dan balik ke kereta semula. aku tye, bile leh siap.. c.mat kata, die kata esok.. arini mane sempat.. hangin btol aku!! kan dh ckp, esok nak balik.. kena amek arini la.. huhu.. phtu aku ckp, xpe la.. normal je tu.. kedai mmg xnak sibuk2.. diorg mmg akn bg tempoh sehari.. walaupun ckp esok siap, tp ptg ni, kompem dh siap.. (kedai aku, mcm tu la.. setakat ni, alhamdulillah)

lepas balik dr kg. pellet, br teringat kt baju ni.. masa ni, dh dekat jam 6 petang.. aku pun call la, wat2 tanya, dh siap belum baju.

aku (a) : salam kak. sy wakil en. muhammad ni, baju dobi saya dah siap ke belum?
kak kedai (kk) : belum lagi.. kan dah bagitahu tadi, esok siap..
a : ye la.. esok, tp takkan ptg ni x siap lg.. sy hantar awal kan pagi td..
kk : maaf, mmg xsiap lg.. baru sudah basuh. xlipat n dryer lg.. dtg amek esok ye
a : (dah hangin dah masa ni) laa kak.. saya nk balik trg dah esok.. kol 8 pg sy dah nk bertolak balik ke trg.. kedai kak bukak kol brape?
kk : kol9..
a : ape? kol 9?? xpe la.. cmni la.. jap g, sy akan smpai kedai kak. sy akan amek semua baju sya, tak kire la, siap ke, x siap lg ke.. sbb esok sy kena balik aawal.. jd ptg ni jgk kena amek.. mntk maaf, dan terima kasih. terus letak telipon...

masa ni, ahmad ada tumpang sekali.. bile dh smpai kt dobi tu, aku mtk ahmad tlg g ambilkan... malu jgk sbb dh marah2 td.. haha. tau pun malu.. 

eh.. lama la plop... ape yg lama sgt ni ahmad?? lema dh c.su tnggu ni.. huhu..
ahmad pn masuk dlm kereta, dgn bngkusan baju yg dh siap.. alhamdulillah... siap jgk akhinrye.. haha.. ye la.. name pun dobi.. spttye, mmg boleh siap dlm masa sehari.. tu mujur aku g amek dlm kol7ptg.. kalu hntar 9pg nk amek 1 tghr.. tak ke haru name ye??? huhu

okla.. maafkan je la org.. supya Allah juga akan mudah maafkan kite.. huhu...


eh.. tetiba....


salam sayang dari dhamirah... jpe lg dlm entry seterusnye.... :-)

No comments:

Post a Comment